oRang KUat

Sunday, October 16, 2011

Dugaan itu Indah


Salam

Ye dua minggu laptop saya masuk ICU, semua data dalam file habis lesap.. bayangkan gambar2 dokumen yang langsung takde backup. Dah la masa-masa genting dengan assignment yang banyak melambung. HUH hancur hati nie. Gambar adalah kenangan kan?


Tak ape lah... mungkin bukan rezeki saya, dan terpaksa lah melaburkan duit yang dah memang tersedia terhad, untuk laptop ni. Ye, dugaan tu selalu ja ada untuk kita, sama ada nak menguji kita sabar ke tidak. Saya percaya, semua ada cubaan dia tersendiri, saya mungin melalui situasi begini, mana tahu orang diluar sana, situasi yang menduga mereka lagi rumit dan sangat berat.


Sebenarnya dugaan itu indah.... sebab apa saya kata begitu? Sebab, melalui dugaan dan cabaran nie, kita akan belajar satu perkara baru. Ye, kita akan lebih berwaspada, lebih concern, dan yang paling penting belajar menerima kenyataan. Tapi pedih la kan.. Lagi pun, Setiap dugaan yang kita hadapi adalah sedaya semampu kita, DIA tak kan menguji kita untuk perkara yang kita memang tak mampu dan sangat terbeban. SUBAHANA ALLAH!!! Tapi kita selalu mengeluh, marah pada nasib,... sedangkan kita mampu untuk menghadapi masalah tersebut. Cuma memerlukan KESABARAN. Itulah resepi disetiap permasalahan. Mungkin saya tak sekuat seperti mana yang saya cuba sampaikan. Namun saya akan tetap berusaha untuk sentiasa SABAR menempuhi dugaan dan cabaran yang bakal mendatang. INSYAALLAH!


"to be or not to be, that is the quetion.
to be and want to be, that is the answer"


WASSALAM......


2 comments:

zati embong said...

dan sebenarny bl da jd cm2,pasni kena hati2,semua kena backup kat tempat lain jgak.hihi

kalau kat ofis,data dlm pc,merata kitorg bt backup.cuba kalau pc rosak,dgn bos2 meraung semua design hilang O.o

Akmal Izzah Alias said...

huhuhu.... aa kan.. back up tu PENTING..