oRang KUat

Wednesday, May 11, 2011

Menghargai dan Dihargai

Salam....

Sedar tak sedar, saya dah nak habis praktikal!! YEPIII
sekarang pom datang opis just memenuhi hari2 terakhir as a worker..hehe
no LOGBOOK, no ASSIGNMENT...

Disebabkan keja tanpa gaji, sampai saya terpikir nak jadi SURI RUMAH tangga ja sepenuh masa... hahaha ***pelempang sebijik*** belajar di bangunan tinggi2 nak jadi tu ja...??

OKEK! Tu sebab dah kerja takde gaji.. cuba ko bagi je gaji RM3000+++ tiap2 bulan.. mahunya saya nie taknak Keje... huahauhua. Berbalik kepada tajuk entry kali ni.. MENGHARGAI DAN DIHARGAI.. urm Kita as the human yang ada hati, perasaan, jiwa ni, dah tentu la nak DIHARGAI orang ramai kan??? Tapi Sebelum kita Dihargai tu, kita perlulah MENGHARGAI orang juga.

Sebab ape?? Dengan rasa saling memberi gitu, bak kata orang "take and give" barulah adil kita hidup bermasyarakat. Ingat kita hidup BERMASYARAKAT, bukannya kita hidup sorang-sorang kita. Sejak saya merasai alam kerja nie, saya banyak belajar pelbagai benda. Di situasi ini lah pentingnya KERJASAMA! kata wonderpet "Ape yang penting?? Kerjasama!". Tanpa sikap kerjasama nie, macam-macam hal akan timbul. Ye la, kita bekerja bukan hanya dengan golongan sebaya kita, kita kerja dengan makcik standard mak kita, dengan pakcik standard ayah kita,macam-macam lah! So macam-macam la perangai dan ragam yang wujud. Disinilah bergunanya pepatah melayu " masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum".







Salah faham pom senang je berlaku bila kita hidup dalam organisasi nie, ada ketua nak ikut angin dia.. Ada yang tak ketua pom nak jugak jadi ketua. So, masalah la kan?? Jika kita jadi ketua sekalipom, kita perlu memahami anak2 buah kita, baru la orang hormat kita. Betul tak? Jangan plak nanti kata " Eh, saya pegawai, suka hati saya la." hahaah.. bagi saya pegawai tu kurang ilmu bila dia berkata begitu.. Macam RIAK!

Jadi saya hadapi semua pengalaman nie dengan SENYUMAN macam gambar kat atas tu. haha. Sebagai pengajaran dan pedoman untuk saya esok2 hari bila kerja. Saya kalau jadi BOS saya nak lindungi orang bawahan saya. Baru orang bawah kita suka, selalu doakan kita, kita juga untung.. MURAH REZEKI. Tak rugi derrr!!!





P/s: Jangan kita tunjukkan perangai yang tak perlu dicontohi kepada staf kita. Bila saya marah! saya celik mata macam nie.. takut kan?? hahaah

wassalam


2 comments:

tieykah said...

gapo dio kak weh?haha

Akmal Ezzah Alias said...

@tiekah..haha gapo hok adoo