oRang KUat

Sunday, April 18, 2010

hatiku..

urm... sangat menyedihkan...
kalau dah ajal memanggil, kita takda kuasa nak menghalangkan??
sapa kita nak menghalang hukum ALLAH...
mereka yang pergi, tetap akan pergi, kita yang hidup... tetap kena teruskan hidup kita...
urm... malam nie, kita dikejutkan dengan kepergiaan acik spin...
semoga roh nya, ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman...amin..
alfatihah....


tapi, kita yang bercakap mungkin senang untuk berbicara,
kita tak merasai...
urm.... saya pernah kehilangan datuk kesayangan (tok ayah)
saya cucu sulungnya, terlalu rapat, biar pom dia garang, namun dia lah tempat saya bermanja selain abah...
tapi ajal dia cepat... ALLAH lebih menyayangi dia... siapa boleh halang?
erm..kisahnya bermula pada bulan SYAWAL.. masa tu saya baru je 15tahun.. time tu exam PMR....
memang menyedihkan dalam hidup saya dan keluarga... dia meninggalkan kami kerana akit jangtung.... kejap je dia sakit... alhamdulilah... tak lah dia terseksa kan?? saya redha walaupom sedih sangat2 hati nie....
masa tu dia g makan umah sedara (ayah chik), balik je makn dia kata tak sedap duduk... nenek (mek) saya suh tido.. dia tido la... awal...
adik saya ada masa tu kat umah datuk... saya kat ummah ma abah, baru je selang 2 hari kitorang jumpa, tapi tu la ajal dia sampai... malam tu, dia bangun tido, muntah2 and tak boleh bernafas.... terus kena masuk hospital....

erm..kitorang satu family terkejut sangat2..sebab dia takde penyakit sebelum nie.. dia kuat! rajin wat kerja.. dan dia sangat sensitif dan mengambil berat,...(sangat merinduinya)...
tak lame, dalam 2 hari saya lak g teman dia kat hospital..dia kuat sangat2.. dia sempat lagi bebelkan saya, dia kata "along, perikso doh ko?? wat molek la... nanti berjaya, tolong ma abah, biar masuk U macam moksu gie... ingat 2.. jangan main2" saya jawab " ok ayoh, along wat betul2" dia kata lagi "tolong ayoh lap2 badan ayoh nie" saya lap kan.... dengat penuh hati2... dia marah, kata tak kena. sebab dia sangt cerewet, saya terasa dalm hati... kami ingatkan dia akan balik esoknya.... saya dan makcik(makdik) balik la umah...

esoknya, moknie g jaga ayoh... kami sume dah siap2 kat umah, dengar dia sihat2 je, mungkin dapat balik... tapi, kul830, moknie tepom..ma angkat, saya tengok je..sekali ma macam terkejut... saya tanya.."bakpo ma" "ayoh xdop doh" ma terduduk....
saya ingat lagi saat 2...
saya menangis kuat2...kami ingatkan dia nak balik...
tapi, memang dia balik.. dia balik ke rumah dia, dan dia balik kepada PENCIPTA dia..
ya....
sekali gus, nasihat dan kata2 dia saya teringat.. tergia2 lagi ayat2 tu kat telinga saya dan saya takkan lupa....semua tu saya anggap sebagai semangat saya untuk berjaya dan bantu keluarga...

pada masa jenazah nak sampai, saya menangis je, semua kenangan bersama ayoh, bermain kat mata saya, saya ingat lagi, yang time bulan puasa 2, dia manja kan saya sangat2... semua orng nak air soya..bukak puasa umah dia... saya lak, mengada.. nak air tebu... bergurau dengan dia... "ayoh, along nak air tebu, xse air soya" ayoh kata " tadi kat tempat 2 xda jual air tebu.." nak dekat2 berbuka.. kitrg tanya, ayoh g mana tak balik2 ag? rupa2nya, dia g cari air tebu saya... erm... T__T
saya cucu sulung dia... nak dia la tempat saya bermanja... dan saya akan kenang dia, dia la jugak penyebab saya sampai kat U sekarang.. saya sangat sayangkan dia... dan sekali gus hati saya begitu menyesal nga sikap saya yang terasa hati semasa jaga dia kat hospital... lagi kuat saya menangis... moksu gie kata "along saye ayoh dop??" saya jawab" saye la" dia kata "kalu along saye, along jangan nangis gni..., siey kat ayoh." .saya kuatkan hati tak menangis, tapi,,, hati saya tewas...
sepanjang malam saya disisi arwah... jaga dia, baca kan yasin untuk dia.. habis je saya ulang, habis je saya ulang... sampai saya tertido sebelah arwah... bangun subuh mek kejut... sy terkejut, dan pandang kat ayoh.. macam dia tido je...
air mata saya sekali lagi menitis laju sangat2...
saya sayang dia.... last2 tak tahan sangat nak tengok.. saya masuk bilik dan mengis lagi... saya sabar, saya taknak seksa dia.... saya tahan kan hati...

bila nak cium sebelum kafan kan, saya tengok dia puas2... dia tido..
saya cium dia... saya taknak mengis..nanti air mata jatuh atas dia...
ermmm....

sampai sekarang, saya ingat2 saat2 2,,..
saya nak ma abah dan orang2 yang saya sayang jangan tinggal saya..
saya lemah.... saya amat memrlukan semua..
saya tak kuat.....
saya lemah sangat2...

ayoh..time kasih atas nasihat dan maroh2 ayoh.. along ingat sapa loni ayoh... sebab ayoh. dengan izin ALLAH, along sapa kat U... along nak study sungguh2..macam ayoh pese.. nak bantu family.. along nak kije sedap2 macam ayoh nak.. along nak wat umah besar kat ma abh... along takkn susahkan ma abah.. aong janji... along akan tunaikan sume pesan ayoh...
along sayang ayoh..
along doa kan ayoh bagia kat sana..
dan ayoh bleh nampok along cni... nga family semua... ayoh.. time kasih didik along kenal alquran, semaye........time kasih ayoh
(al-fatihah)....
amin......




bingkisan hati....

No comments: